El Còlera de 1885 versus Covid-19 de 2020 a Torroella de Montgrí

20.04.2020

Torroella de Montgrí, 20 d'abril de 2020

Carrers buits, comerços tancats i cordons sanitaris. Podríem estar fent una radiografia de la Torroella d’avui, però estem descrivint la Torroella de 1885. I és que la situació de pandèmia i confinament actual a causa del Covid-19 no és tan diferent, en alguns aspectes, a altres moments en què la població s'ha afrontat a diverses epidèmies al llarg de la història. Daniel Fuentes, als XI Premis de Recerca Joan Torró i Cabratosa, n’estudià una de les últimes, el còlera de 1885.

Podeu consultar el treball sencer a: Fuentes Sánchez, Daniel. Torroella contra el còlera: crònica de l’epidèmia de 1885.

Ara us volem oferir una sèrie de quatre petits vídeos on Daniel Fuentes confronta les dues situacions. En ells es recullen les similituds que hi podem trobar entre les dues, tot i els més de 130 anys de diferència que hi ha, algunes polèmiques que encara que passin els anys sempre són presents, i les conseqüències del còlera del 1885.

Des del Museu de la Mediterrània us proposem que seguiu aquesta sèrie de vídeos on podrem veure que la història és una font inesgotable de continguts, i que cal estudiar-la i aprendre d’ella ja que això ens ajudarà a afrontar amb més eines, millor recursos i més ben preparats el futur.

Els quatre vídeos que anirem penjant al nostre canal de Youtube són:

• Les similituds (dilluns 20 d’abril). Descobreix les similituds entre l'epidèmia de còlera del 1885 que va afectar Torroella de Montgrí, i l'actual pandèmia del Covid-19 d'abast mundial.

• La propagació (dimecres 22 d’abril). Alguns fenòmens culturals o històrics, com la globalització i el colonialisme, poden afectar l’aparició i la propagació de les epidèmies, ara i fa 130 anys.

• Els metges (dilluns 27 d’abril). Durant l’epidèmia de còlera de 1885 alguns metges van protagonitzar dures polèmiques polítiques i mèdiques sobre com gestionar la malaltia. Us sona?